Wednesday 6 April 2011

~~Nabi-Nabi dalam AL-QURAN~~

salam reader skalian.,.da 2 hri x update blog.,.huhu,,,,agk bz laa dgn perkara2 laen.,.,.
tregerak hati nk update blog hri nie.,.tjuk pon agk berlainn dri sblmnye.,..,xtau laa.,.mcm mnrik jer berbicara mengenai ini.staright to the point. BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.,.,.
sebelum bercerita dgn lbih dlm panjang dan mendalam.,.kite perlu mengetahui erti "Siapa itu Nabi??" 

1.Siapakah Para Nabi dan Rsaul itu??
Para Nabi dan Rasul ialah orang2 pilihan ALLAH S.W.T  untuk mengembangkan dakwah kepada hamba-hambaNya,memberi kabar gembira kepada orang2 yg beriman dan beramal soleh, bahawa mereka akan mendapatkan pahala dan imbalan yg bail serta hidup berkecukupan dalam kehidupan dunia dan akhirat , serta memberi ancaman kepada orang2 kafir yg beramal buruk, bahawa mereka akan mendapat siksa dan tempat kembali yg amat buruk. 

2.Perbezaan antara Nabi dan Rasul.
Nabi ialah orang yg menerima wahyu hanya untuk dirinya sendiri. Sedangkan Rasul disamping dirinya sendiri juga mempunyai beban risalah. Maksudnya, disamping menerima wahyu kenabian untuk dirinya sendiri, juga mempunyai tugas untuk menyampaikan wahyu itu kpd kaumnya. Dia berkewajiban  untuk mengajak kaumnya ke jaln yg benar. Berdasarkan pengertian ini dapat di ambil kesimpulan bahawa setiap Rasul adalah Nabi dan sebaliknya setiap Nabi belum tentu Rasul.

3. Tugas Kenabian
Tiga tugas utama utama nabi ialah: i-Menyeru iman kpd ALLAH dan meng-Esakan-Nya. ii-Menyeru iman kpd akhirat, dan hari pembalasan amal perbuatan. iii- Menerangkan syari'at yg bertujuan tercapainya kemaslahatan dan kebahagiaan manusia di dunia dan akhirat.  

No comments:

Post a Comment